Kaustisen Ponikuninkuusravien yhteydessä Spry palkitsi mm. kasvattajia, 100 voiton klubin jäsenen, Ponitaiturit 2021

27.9.2022

Suomen Poniraviyhdistys palkitsee perinteisesti Ponikuninkuusraveissa sekä menestyneitä poniraviurheilijoita; valmentajia, ohjastajia ja poneja, sekä myös koko lajin kannalta tärkeitä kasvattajia.

Ensimmäisenä palkittiin Ponitaiturit -kilpailun viimevuotinen voittajajoukkue. Ponitaiturit on yhteisöllisyyttä, uuden oppimista, kannustamista sekä kilpailemista. Vuoden 2021 voittajajoukkue tulee Lahdesta, Team Lahti! Palkintoa oli vastaanottamassa Iida Innanen. Lämpimät onnittelut, Team Lahti!

Tänä vuonna sadannen voittonsa ajoi mikkeliläinen Julia Kiukas, siitä onnittelumme.

Veijon Pysti on palkinto ponivalmentajille. Palkittavien tulee olla yhdistyksen jäseniä. Kiertopalkinnot voittajille on lahjoittanut ravivalmentaja Veijo Heiskanen. Palkinnolla pyritään nostamaan parrasvaloihin niitä henkilöitä, jotka tekevät suurimman taustatyön ponin menestyksen eteen eli valmentajia. Lisäksi kilpailussa halutaan antaa mahdollisuus niille valmentajille, jotka menestyvät hyvin pienemmälläkin starttimäärällä. Sijoitukset kilpailussa jaetaan suhteellisen menestyksen mukaan.
Vuoden 2021 menestyneimmät valmentajat ovat ;

A-kategoria

III Merja Kuusisto Laihialta.

II Daalia Koivupalo Keminmaalta.

I Laura Koskenniemi Espoosta.

B-kategoria

III Kolmossija Veijon Pystin valmentajakilpailussa meni Nina Hänniselle Kouvolasta sekä Susanne Vuorelle Säkylästä.

II Nea Ahokas Kiteeltä.

I Henna Koivisto Kouvolasta.

Onnittelemme lämpimästi kaikki valmentajia hienosta työstä!

Viime vuoden Suomen ennätyksistä muistetaan seuraavia poneja:

Little Cinderella. Julia Kiukkaan omistama ja valmentama gotlanninrusstamma teki 4-vuotiaiden Suomessa syntyneiden tammojen Suomen ennätyksen 2.07,4.

Pikku Humanteri. Ronja Grönmanin omistama ja valmentama shetlanninponiruuna, laittoi uusiksi 5-vuotiaiden Suomessa syntyneiden oriiden ja ruunien Suomen ennätykset sekä voltista että auton takaa. Uudet SE:t kirjataan 2.11,3a ja 2.15,6.

Euforia. Tuukka Variksen omistama ja hänen valmennuksessaan viime vuonna Euforia teki Suomessa syntyneiden vanhempien shetlanninponitammojen Suomen ennätykset sekä voltista 2.06,3 että montéssa auton takaa 2.12,7a.

Paljon onnea!

Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä muistettiin kasvattajia. Ilman kasvattajia ei meillä olisi poneja, joita valmentaa ja joilla kilpailla.

Aikaikkkuna, jolloin aikoja seurataan, on edellisvuoden ponikuninkuusraveista seraavaan vuoden ponikuninkuusraveihin.

Suomen Poniraviyhdistys muistaa kasvattajia, joiden kasvattamat shetlanninponit ovat juosseet alle 2.20 tai gotlanninruss-ponit alle 2.00.

Petra Ojala Mäntyharjulta on kasvattanut Jokimäen Citruunan. Vuonna 2010 syntynyt shetlanninponiruuna alitti 2.20 Pony Seinäjoki Racessa hutikuussa 22.

Taina Lehtisen kasvattama Aarteen Jenni juoksi ajan 2.19,9 viime vuoden ponikuninkuusraveissa Vermossa

Vesa Karttunen Outokummusta on kasvattanut gotlanninrussin Uusituvan Julia. Julia on 15v. tamma, joka alitti kahden minuutin rajan Mikkelissä heinäkuun lopussa tänä vuonna.

Ypäjäläisten Laura ja Linda Mattilan kasvatti Vince Wee alitti rajan viime vuoden syyskuussa. Vinski on 13v. ruuna, joka myytiin kuusivuotiaana Ruotsiin, mutta Suomessa syntyneenä ponina kasvattajat palkitaan Suomessa.

Paljon onnea kaikille kasvattajille!

Ponitaiturikisan voittajoukkueen edustaja IIda Innanen
Daalia Koivupalo, Veijon Pysti a-kategorian toinen sija .
Kasvattajat ovat tärkeässä roolissa poniraviurheilussa, kiitämme kaikkia.