Ponin kanssa raveihin

Mitä vaaditaan, että ponin kanssa voi lähteä raveihin? Sen lisäksi, että sitä on treenattu :)

Tarkista seuraavat asiat:

PONI

• Ponilla pitää olla ravikilpailuoikeus. Sen voit tarkistaa Heppa-järjestelmästä hevosen perustiedoista (onko ponilla ravikilpailuihin oikeuttava rotu/suku). Jos ponille ei ole merkitty ravikilpailuoikeutta ja sillä mielestäsi pitäisi se olla, ota yhteyttä Suomen Hippokseen. Kilpailuoikeus alkaa 3-vuotiailla 1.6. ja kestää sen vuoden loppuun, kun poni täyttää 18v.
  • Ponin pitää olla rokotettu Suomen Hippoksen sääntöjen mukaisesti ja rokotustiedot pitää olla talletettuna Heppaan. Eläinlääkärit voivat niitä tallentaa tai voit käydä raviradalla ponin passin kanssa, josta ne tallennetaan.
  • Poni pitää olla mitattu ennen ensimmäiseen lähtöön ilmoittamista. Mittausohjeet löytyvät täältä, samalta sivulta löytyy myös hyväksytyt mittaajat.
  • Ponin pitää olla kaikin puolin toimiva sekä turvallinen. Käy radalla harjoittelemassa ennen starttiin ilmoittamista, mieluusti porukassa.
  • Poneilla ei ole koelähtöjärjestelmää, joten ponin voi ilmoittaa suoraan starttiin.  Kaikki ponisarjat löytyvät Heppa-järjestelmästä sekä Oma Tallista.
  • Jos et tiedä, millaiseen sarjaan poni kannattaa ilmoittaa, yhdistykseltä voi aina kysyä neuvoa. Nopeimmin se onnistuu sosiaalisen median kautta.
  • Kun poni on ilmoitettu starttiin, tulee omistajalle Hippoksesta automaattisesti raviponin kilpailuoikeus ja vakuutuslasku. Se tulee maksaa eräpäivään mennessä.
    Hinnat: Koko vuosi 40 €, loppuvuodesta maksettuna (3 kk) 25 €.

VALMENTAJA

• Jos sinulla ei ole tunnuksia Heppa-järjestelmään, hanki ne.
  • Ponilla pitää olla vastuuvalmentaja merkitty Heppa-järjestelmään.
  • Vastuuvalmentajan pitää olla joko ajoluvallinen tai käynyt vastuuvalmentajakoulutuksen (hinta 60 €). Lisäksi pitää olla voimassa oleva lisenssi. Lisätietoja lisensseistä. Yleisin C - harrastajalisenssi maksaa 43 €.
  • Vastuuvalmentajakoulutus
  • Jokaisen valmentajan täytyy tietää ja tuntea ravikilpailusäännöt. Ajantasaiset ravikilpailusäännöt löytää aina Suomen Hippoksen sivuilta. Ravikilpailusääntöihin tästä.
  • Jos et ohjasta ponia itse, yhdistys voi auttaa ohjastajan löytämisessä.

OMISTAJA

• Ponin omistajan kannattaa myös hankkia Heppa-tunnukset. Omistajan täytyy tallentaa tilinumero Heppaan mahdollisia palkintorahoja varten. Tilinumeron voi ilmoittaa myös lomakkeella.

Tutustu myös: