Ponitaiturit

PONITAITURIT 2024

Ponitaiturit-karsinnat 2024

Ponitaiturit -kilpailun karsinnat toteutetaan tänä vuonna somehaasteina.

Karsinta-aika alkaa 19. helmikuuta ja päättyy 28. huhtikuuta.

Säännöt:

·         Kaikki poniraviurheilusta kiinnostuneet, raviratojen ohjatun harrastustoimintaan osallistuvat ja muut kaveriporukat ovat tervetulleita ilmoittamaan mukaan joukkueen.

·         Jokainen joukkue koostuu 3-5 henkilöstä. Yläikäraja on osallistujilla 15 vuotta, paitsi joukkueen johtaja, joka tulee olla täysi-ikäinen. Joukkueen johtaja vastaa siitä, että sääntöjä noudatetaan.

·         Jokaisella joukkueella tulee olla lupa kuvata poneja, hevosia ja ihmisiä (luvat osallistujien huoltajilta, tallin/ponien/hevosten omistajilta jne.)

Toteutus:

·         Joukkue perustaa Instagram-tilin, jonka nimeää @joukkueennimi_ponitaituri2024 (huomioikaa, loppuosa _ponitaituri2024). Osallistujien etunimet kirjoitetaan bioon.

·         Mukaan ilmoittaudutaan lähettämällä sähköpostia SPRY:n Ankille  (poniraviyhdistys@gmail.com) tai Hippokseen Johannalle

·         (johanna.pokka@hippos.fi). Kerro sähköpostissa joukkueen nimi, osallistujat, joukkueen johtaja sekä joukkueen johtajan yhteystiedot.

·         Kuvatkaa tai videoikaa haasteita ja kirjoittakaa kuvatekstiin haasteen numero. Merkatkaa julkaisuun #ponitaiturikarsinnat2024

·         5 eninten pisteitä keränneet joukkueet pääsevät osallistumaan PONITAITURI finaaliin Teivossa , poniravien yhteydessä

Finaali 7.6.2024 :

Finaaliin kutsutaan 5 eniten pistettä kerännyttä joukkuetta . Kisapäivä on 7.6.2024 Tampereen Teivossa. Finaalijoukkueilla on sinä päivänä käytännön tehtäviä .

Kisaan valitut joukkueet saavat kutsun huhtikuun lopussa

Haasteet pisteytetään faktaan, joka perustuu ravikilpailusääntöihin, varusteoppaaseen, Hipposakatemian kurssisisältöihin sekä hevostaitomerkkeihin.

Haasteet

Luovuus ja asianmukaisuus haasteissa vaikuttavat pisteytykseen.

Turvallisuus tallissa ja hevosten hyvä käsittely ovat myös tärkeitä saadakseen täysi potti!

Pitäkää hauskaa ja onnea kisaan!

1.    Näytä miten puet tai otat pois loimen hevoselle 2 p.

2.    Nimeä neljä asiaa, mitkä ohjaavat hevosen käyttäytymistä 2 p.

3.    Valitse yksi hevosen aisteista ja kerro miten se erottuu ihmisen vastaavasta 2 p.

4.    Kuvaa hevonen tallissa ja kerro sen väri ja mahdolliset merkit 2 p.

5.    Kehu tallikaveriasi. 2 p.

6.    Kerro mitä voit tehdä, jos koet epäasiallista käytöstä ihmisiä kohtaan tai hevosen kaltoinkohtelua (hippos.fi/vastuullisuus) 2 p.

7.    Tarjoaa tallikaverille kahvit/ kaakaot/ mehut 2 p.

8.    Kuvaa ja kerro miten laitat suitset hevoselle 2 p.

9.    Näytä käsilläsi pään päällä, miten hevonen liikuttaa korviaan ja näyttä mielialansa 2 p.

10. Kerro tai piirrä hevosen ruokinnasta (mitä syö, kuinka usein jne.) 5 p.

11. Harjaa hevonen ja nimeä vähintään viisi välinettä, mitä käytät 5 p.

12. Tee opetusvideo vetosolmun tekemisessä. Kerro miksi se tehdään ja millaiseen paikkaan hevosen voi sitoa 5 p.

13. Näytä ja kerro kaverin kanssa, miten viet hevosen karsinaan 5 p.

14. Hevosen päivittäinen tarkastus, mitä asioita tarkastat? 5 p.

15. Miten täytät kottikärryn, jotta se olisi tasapainossa ja helppo työntää? 5 p.

16. Selitä vaiheittain, miten päästetään useampi hevosen irti samassa tarhassa 5 p.

17. Haastattele tallinpitäjää, ja pyydä häntä kertomaan, miksi tallissa siisteys ja tavaroiden järjestys on erityisen tärkeää 5 p.

18. Nimeä yksi hevosten tarttuva tauti ja kerro, miten voit ennaltaehkäistä sen leviämistä. 5 p.

19. Kuvaa kun valjastat hevosen ja kerro kaikki vaiheet (ota huomioon turvallisuus) 5 p.

20. Selitä poniraviurheilun 10 teesiä luovalla tavalla (poniraviyhdistys.fi) 5 p.

21. Maalaa hevonen ja kerro 15 hevosen ruumiinosaa 5 p.

22. Kerro mitä pitää ottaa huomioon, kun kuljettaa hevosta (mainitse vähintään neljä asiaa) 5 p.

23. Kuvaa, kun lastaat kaverin turvallisesti 5 p.

24. Kerro vähintään viisi asiaa, mitä talliapteekista tulisi löytyä 5 p.

25. Näytä miten mittaat pulssin ja hengitystiheyden hevoselta 5 p.

26. Nimeä kolme eri kuolainta ja kerro, miten ne vaikuttavat hevoseen 5 p.

27. Mikä on mielestäsi tärkein perusarvo poniraviurheilussa tai raviurheilun nuorisotoiminnassa, ja miten se näkyy omassa toiminnassasi? 5 p.

28. Kerro hevosen kavioiden huollosta (miten kavioita huolletaan, miksi ja kuinka usein) 5 p.

29. Näytä miten itse vaikutat turvallisiin talliolosuhteisiin 10 p.

30. Piirrä kavio ja nimeä kavion osat 10 p.

31. Näytä miten saat 5 uutta nuorta seuraamaan @poniraviyhdistys tai @raviurheilunnuorisotoiminta Instagramissa 10 p.

32. Kerro miksi rutiinit ovat tärkeät ilman että käytät sanaa RUTIINI 10 p.

Maksimipisteet: 153 p

Ponitaiturikilpailun voittaja 2022 joukke Team Lahti
Seinäjoen finaali joukkueet 2022 Tornion ravinuoret , Team Lahti ja Seinäjoen ravinuoret