Ponitaiturit

Digitaalinen PONITAITURIT 2021

Ponitaiturit -kilpailun idea on oppia hevosista ja luoda yhteisöllisyyttä. Vuonna 2021 valjastetaan oppiminen Instagramissa tapahtuvaan tehtävien tekoon.

Kilpailu toteutetaan yhteistyössä Hippoksen raviurheilun nuorisotoiminnan kanssa.

Ponitaituri pistemetsästys alkaa 9.5. ja on käynnissä toukokuun viimeiseen päivään asti (9.-30.5.2021)

Mahdollisuus voittaa hienoja palkintoja – lähde mukaan :)

Säännöt 2021

Kaikki poniraviurheilusta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan joukkueena.

• Jokainen joukkue koostuu 3-5 henkilöstä
  • Jokaisella joukkueella on ulkopuolinen 18 vuotta täyttänyt joukkuejohtaja, joka vastaa siitä, että sääntöjä noudatetaan
  • Osakilpailut: Taito ja yhteisöllisyys (tehtävät kuvattu alla) sekä myöhemmin kesällä ponilähdöt.

Kilpailun kulku:

• Joukkue perustaa Instagramiin tilin, jonka nimeää: @joukkueennimi_sprypt2021
    (huomioikaa loppuosa _sprypt2021). Osallistujien etunimet laitatte bioon
  • Mukaan ilmoittaudutte lähettämällä sähköpostia Sprylle

o    Joukkueen nimi, osallistujat ja joukkueen johtajan yhteystiedot

o    poniraviyhdistys@gmail.com

• Kuvatkaa/videoikaa haasteita ja kirjoittakaa kuvatekstiin (numero XX) mikä tehtävä on kyseessä, tägätkää #ponitaiturit2021, @raviurheilunnuorisotoiminta @suomen_poniraviyhdistys
  • Haasteet pisteytetään faktaan perustuen, joka perustuu Hippoksen kilpailusääntöihin, varusteoppaaseen, hevoseni.fi ja SRL:n hevostaitokansioon.
  • Kilpailu alkaa 9.5.2021 ja loppuu 31.5.2021.

Palkinnot:

Tuotepalkinnot tarkentuvat kilpailun kuluessa. Kaikille osanottajille ruusukkeet.

TEHTÄVÄT

Tehtävät tulee suorittaa ajanjaksolla 9.5.-31.5.2021.

Osallistuminen tapahtuu omalla vastuulla.
Ajotehtävissä pitää osallistujalla olla kypärä päässä, myös turvaliiviä suositellaan.

Ryhmästä enintään kaksi voi osallistua helppoon tasoon (Huom. Ikärajat tasoissa). Maksimipisteet suluissa tehtävän jälkeen.

Helppo taso, enintään 12-vuotiaille

1.      Pura, puhdista ja kokoa perussuitset ilman sekkiä. (20p)

2.      Pujottele ajaen edestakaisin käyttäen viittä pujottelumerkkiä 1) (30p)

3.      Suorita ajaen: Muodosta neliönmuotoinen alue, jossa kulmat merkitty. Aja kulmat tarkasti siten, ettei kaviot tai kärryn renkaat mene ulkopuolelle 2) (30p)

4.      Muodosta rata kolmesta lankusta siten, että niiden etäisyys on noin 5 metriä ja ne ovat sivusuunnassa eri kohdissa. Suorita ajaen siten, että pyörä asuu lankulle.3) (30p)

5.      Tee rata, jossa on pujottelua, kaksi pientä estettä (noin 30 cm) sekä rengas tai lava. Ponin tulee seistä lavalla vähintään etujaloilla, samoin renkaaseen laitetaan etujalat. Suorita rata ponia taluttaen mahdollisimman vauhdikkaasti. 4) (50p)

Vaikea taso, 13-vuotiaat ja vanhemmat

6.      Pura, puhdista ja kokoa kilpailusuitset, joissa sekki sekä silmälaput. Sovita suitset ponille sekä säädä silmälaput oikein. (20p)

7.      Sovita kuolaimet ponille. (20p)

8.      Pujottele ravissa ajaen edestakaisin käyttäen viittä pujottelumerkkiä. Toisessa kädessä vessapaperirulla avonaisella kämmenellä ja ohjat toisessa kädessä. 1) (30p)

9.      Suorita ajaen: Muodosta neliönmuotoinen alue, jossa kulmat merkitty. Aja kulmat ensin käynnissä ja sitten ravissa tarkasti siten, ettei kaviot tai kärryn renkaat mene ulkopuolelle. Ensin oikeaan suuntaan ja sitten vasempaan. 2) (30p)

10.  Muodosta rata kolmesta lankusta siten, että niiden etäisyys on noin 5 metriä ja ne ovat sivusuunnassa eri kohdissa. Suorita ajaen siten, että pyörä asuu lankulle. Ensin käynnissä, sitten ravissa. 3) (30p)

11.  Tee rata, jossa on pujottelua, kaksi pientä estettä (noin 30 cm) sekä rengas tai lava. Ponin tulee seistä lavalla vähintään etujaloilla, samoin renkaaseen laitetaan etujalat. Suorita rata ponia taluttaen mahdollisimman vauhdikkaasti. 5) (50p)

12.  Aja noin 10 kilometrin treenilenkki. Tallenna lenkki joko sovelluksella tai Timerilla ja laita siitä kuva. (30p)

Tehkää yhdessä (koko joukkue, tasoista riippumatta)

13.  Tehkää yhdessä maskotti, joka edustaa kotirataanne ja/tai ryhmäänne (80p)

14.  Tehkää yhdessä banderolli, joka edustaa kotirataanne ja/tai ryhmäänne (50p)

15.  Tehkää kannustuslaulu (tai loru/riimitys), äänittäkää se. Mahdollinen koreografia tähän lisäksi tuo lisäpisteitä (50p)

16.  ”Jerusalema challengen” tekeminen (katso Instagram #jerusalemachallenge) (120p)

1) Pujottele ajaen/ravissa edestakaisin käyttäen viittä pujottelumerkkiä

2) Suorita ajaen: Tee neliönmuotoinen rata, jossa kulmat merkitty. Aja kulmat tarkasti siten, ettei kaviot tai kärryn renkaat mene ulkopuolelle

3) Muodosta rata kolmesta lankusta siten, että niiden etäisyys on noin 5 metriä ja ne ovat sivusuunnassa eri kohdissa. Suorita ajaen siten, että sama pyörä osuu jokaiselle lankulle.

4) Agilityrata (suuntaa antava) Huom! Vaikeammassa tasossa on rataan lisätty muovipressu, jonka päälle ponin tulee pysähtyä. Tätä ei tarvitse suorittaa helpommalla tasolla.

Ponitaituri-lähdöt ja kannustuskisa 2021

PONITAITURI – kilpailu 2021

Ponitaituri kisa on kisa poniraviurheilun nuorimmille

Suomen Poniraviyhdistys haluaa luoda yhteisöllisyyttä poniraviurheilijoiden, ravinuorten, ratojen ja vanhempien välillä.

Tavoite:

Kilpailun tavoite on luoda yhteisöllisyyttä, lisätä poniravinuorten ja -urheilijoiden vuorovaikutusta. Tehdä poniraviurheilua tutuksi ja luoda matala kynnys tutustua lajiin. Kannustaa enemmän nuoria mukaan ´´joukkuelajiin´´ poniraviurheiluun .  Saada lisää nuoria mukaan poniraviurheiluun . Auttamaan nuoria löytämään silta poniraviurheilun ja raviurheilun välillä. Oppia uusia asioita ja uusia ihmisiä.

Kilpailun rakenne

4 rataa oli mukana piloottivuonna 2018 .  Jyväskylä ,Kouvola, Lahti ja  Mikkeli.

Vuonna 2019 ajettiin osakilpailuja Loviisassa , Vermossa ja Kouvolassa.

Vuoteen 2021 toivomme että ravinuoret aktivoituisi entistä enemmän ja ilmoittautuisi mukaan jo nyt jotta voimme lyödä lukkoon kilpailupäivät ratojen kanssa .Loviisa puolustaa vuoden 2019 voittonsa.

Jos ravinuoret paikkakunnallasi ei osallistu voi koota joukkueen innokkaista tyypeistä joka haluavat osallistua kisaan.

Vuonna 2021 jokaisella mukana olevalla radalla ( tapaamisella ) ajetaan osalähtö ja kilpaillaan kannustuskilpailussa

Mukana on Vermo- Loviisa -Lahti- ja Jyväskyla ( ovat suorittaneet digitehtävät )

Vuoden 2019 Ponitaituri kisan voittaja Loviisan Ravinuoret isännöivät kauden ensimmäinen osakilpailu Loviisan raveissa 14.8.2021

Toinen on Vermon Poniraveissa 28.8.2021

Kolmas Lahden raveissa 23.9.21

Seuraavat osakilpailut ovat syyskuussa , sovitaan ilmoittautuneiden ravinuorten raviratojen kanssa päivämääristä.

Tietovisa osa:

On tänä vuonna toteutettu erillisenä digikilpailuna.

Ponitaituri –lähtö

Mahdollisuuksien mukaan 2-3 osallistujaa mukana kyseisistä ( rata kotiratana)

ohjastajat jolla ratana kotiratana etuoikeus sarjaan ``ponitaiturit´´. Poneja voi lainaohjastaa. Pisteet lasketaan 2 parhaimman ohjastajan tulosten mukaan. Laukattomasta lähdöstä saa suoritus + 3 pistettä. Varoituksesta ja kilpailukiellosta ohjastajalle 0 pistettä.

Kannustuskilpailu

Kaikki saavat olla mukana kannustamassa oman radan valjakoita , maskotti , kannustuslakanat , laulut J Mielikuvitusta peliin . Saa olla ääntä ja väriä 😊

PISTEYTYS:

Jokaisesta osakilpailusta YKSI joukkue voi saada maks 100 pistettä

Jokaisesta osasta maks 50 p.

Ponitaiturilähtö pisteet ( maks 50 p)

Sijoitus antaa seuraavat pisteet :

15,-14-13-12-11-10-9-8-7-6- 5-4-3-2-1

Jokainen valjakko joka tekee hyväksytyn juoksun saa 3 boonuspistettä, Varoituksesta ja kilpailukiellosta ohjastajalle 0 pistettä.

Joukkueen yhteenlasketut pisteet ratkaisee kilpailun pisteiden jaon eli :

50-45-40-35

Kannustuskilpailu ( maks 50 p)

Ääntä 10-9-8-7

Värikkyyttä  10-9-8-7

Maskotti  10-9-8-7

Yhteishenkeä 10-9-8-7

Paljous ( montako osallistujaa kannustusjoukossa) 10-9-8-7

Oma laulu 10-9-8-7

Joukkue jolla eniten pistettä : 50 p, seuraava 45 p, seuraava 40 p ja 35 p

PALKINNOT:

Jokaisella kerralla on osakilpailuvoittaja .

Jokainen kerta palkitaan paras kannustusjoukkue ja ponilähdön kolme parasta .

Eniten osakilpailuja voittanut ryhmä on kokonaiskilpailun voittaja.

Osakilpailuvoittajat palkitaan jokainen kerta , pidetään palkitsemistilaisuus missä myös pientä tarjoilua. Kisassa ei vaan kilpailla, vaan opitaan uusia asioita ja luodaan uusia tuttavuuksia .

Loppukilpailuvoittaja palkintaan Young Power gaalassa .

Lisäksi joukkue saa Mika Lehtisen lahjoittaman kiertopalkinnon vuodeksi

Jokaiseen Ponitaituri-lähtöön Suomen poniraviyhdistys lahjoittaa palkintoloimen , kärkikolmikolle pokaalit ja ruusukkeet .

Yhdessä tekemistä!
Lataa tästä esite (pdf).