Ponitaiturit

PONITAITURIT 2022

Ponitaiturit -kilpailun idea on oppia hevosista ja luoda yhteisöllisyyttä. Vuonna 2022 palataan kahden vuoden tauon jälkeen paikan päällä kilpailemiseen.

Kilpailu toteutetaan yhteistyössä Hippoksen raviurheilun nuorisotoiminnan kanssa.

Kilpailun suojelija on Suomen Hippoksen hallituksen jäsen Tiina Kuosmanen.

Poniraviyhdistys vastaa toteutuksesta , tarkemmat aikataulut ja kilpailupaikat varmistuu kun joukkueet ovat ilmoittautunet mukaan. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 20.4.2022. Joko  johanna,pokka@hippos.fi tai poniraviyhdisty@gmail.com

PONITAITURI – kilpailu , säänöt  2022

Ponitaituri kisa on kisa kaikille poniraviurheilusta kiinnostuneille. Tietovisaan nuorille , kannustuskisa vaikka koko perhe

Suomen Poniraviyhdistys haluaa luoda yhteisöllisyyttä poniraviurheilijoiden, ravinuorten, ratojen ja vanhempien välillä.

Tavoite:

Kilpailun tavoite on luoda yhteisöllisyyttä, lisätä poniravinuorten ja -urheilijoiden vuorovaikutusta. Tehdä poniraviurheilua tutuksi ja luoda matala kynnys tutustua lajiin. Kannustaa enemmän nuoria mukaan ´´joukkuelajiin´´ poniraviurheiluun .  Saada lisää nuoria mukaan poniraviurheiluun . Auttamaan nuoria löytämään silta poniraviurheilun ja raviurheilun välillä. Oppia uusia asioita ja uusia ihmisiä.

Kilpailun rakenne ja taustat

4 rataa oli mukana piloottivuonna 2018 .  Jyväskylä ,Kouvola, Lahti ja  Mikkeli.

Vuonna 2019 ajettiin osakilpailuja Loviisassa , Vermossa ja Kouvolassa. Vuonna 2020 kisa ei toteutunut Covid19-pandemian takia ja vuonna 2021 tehtävät tehtiin digitallisesti ja kannustuskisat paikan päällä ponitaiturilähtöjen yhteydessä Loviisassa , Vermossa ja Jokimaalla . Neljä joukkuetta oli lopulta mukana 2021 Kouvola , Loviisa , Vermo ja Jokimaa.

Vuoteen 2022 toivomme että ravinuoret aktivoituisi entistä enemmän ja ilmoittautuisi mukaan jo nyt jotta voimme lyödä lukkoon kilpailupäivät ratojen kanssa .

Jos ravinuoret paikkakunnallasi ei osallistu voi koota joukkueen innokkaista tyypeistä joka haluavat osallistua kisaan.

Jokaisella radalla ( tapaamisella ) ajetaan osalähtö, kilpaillaan tietovisassa ja kannustuskilpailussa

Ponilähdöt sovitaan ratojen kanssa kunhan joukkueet ilmoittautuu mukaan .

Tietovisa osa:

mukana  2-4 nuorta jokaisesta radasta

-         kysymyksiä esim. ponin hoidosta, valmennuksesta , kengityksestä, ruokinnasta , varusteista, sairauksista , käytännön kysymyksiä

-         Jos on paljon osallistujia joltain radalta voidaan jakaa joukkueet nro 1 , 2 jne

Ponitaituri –lähtö

Mahdollisuuksien mukaan 2-3 osallistujaa mukana kyseisistä radoista.

Ohjastajat jolla ratana kotiratana etuoikeus sarjaan ``ponitaiturit´´.  Poneja voi lainaohjastaa. Pisteet lasketaan 2 parhaimman ohjastajan tulosten mukaan. Laukattomasta lähdöstä saa suoritus  + 3 pistettä. Varoituksesta ja kilpailukiellosta ohjastajalle 0 pistettä.

Kannustuskilpailu

Kaikki saavat olla mukana kannustamassa oman radan valjakoita , maskotti , kannustuslakanat , laulut J Mielikuvitusta peliin . Saa olla ääntä ja väriä 😊

PISTEYTYS:

Jokaisesta osakilpailusta YKSI joukkue voi saada maks 100 pistettä

Jokaisesta osasta maks 50 p.

Tietovisaosa: ( maks 50 p)

Joukkue joka saa eniten pisteitä saa 50 p, seuraava 45 p, seuraava 40 p ja 35 p.

Ponitaiturilähtö pisteet ( maks 50 p)

Sijoitus antaa seuraavat pisteet :

15,-14-13-12-11-10-9-8-7-6- 5-4-3-2-1

Jokainen valjakko joka tekee hyväksytyn juoksun saa 3 boonuspistettä, Varoituksesta ja kilpailukiellosta ohjastajalle 0 pistettä.

Joukkueen yhteenlasketut pisteet ratkaisee kilpailun pisteiden jaon eli :

50-45-40-35

Kannustuskilpailu ( maks 50 p)

Ääntä 10-9-8-7

Värikkyyttä  10-9-8-7