Suomen Hippoksen sääntöuudistus koskee B-poni ohjastajien ikää

7.11.2019

Poniohjastajia koskeva sääntömuutos koskee B-poniohjastajien yläikärajaa, joka on vuoden alusta lähtien 30 vuotta. Ohjastaja saa ajaa kilpaa sen kalenterivuoden ajan, jolloin yläikäraja täyttyy.

Suomen Poniraviyhdistys ry hallitus ei tukenut sääntömuutosehdotusta .

Myös Spryn Nutokun yksimielinen kanta oli - ei nyt .´´Me NuToKussa olemme ikärajan puolella. Sen toteuttaminen ei kuitenkaan tällähetkellä ole mahdollista, jos haluamme vielä b-poniraviurhelun jatkuvan Suomessa.´´

Ruotsissa kilpailee yli 600 B-ponia , Suomessa reilu 100.

B-ponien kokonaismäärä kilpailevista poneista on 2/3 Ruotsissa , kun Suomessa vastaavasti 1/5 osa.

B-poni ohjastajamäärä on Ruotsissa ikäryhmässä 13-15 vuotta jo 185 kpl , eli lähes kaksinkertainen Suomeen verrattuna. Yhteensä Ruotsissa  kilpailee reilu 500 B-poniohjastajaa . Suomessa noin 100 B-poniohjastajaa. Ruotsissa on yli  20 vuotta satsattu poniravikoulutoimintaan ja poniraviurheiluun ja se näkyy ohjastajien  määrässä.

Suomen Poniraviyhdistyken hallitus toivoi mm  aikalisää sääntöuudistuksen suhteen sekä kentän kuulemisen, jossa etenkin olisi otettu nuorten mielipiteet huomioon.