Suomen Hippos ry tiedotti tänään Nuorisogaalan palkintoluokkien vähentämisestä – Poniraviyhdistys ei ole asiassa samaa mieltä

24.1.2022

Nuorisogaala oli alkujaan Suomen Poniraviyhdistyksen palkitsemistilaisuus vuoden parhaille poniraviurheilijoille. Muutama vuosi sitten Hippoksen nuorisotoiminnan päätöksestä yhdistys poistettiin järjestäjien joukosta.

Suomen Poniraviyhdistyksen hallitus on eri mieltä palkintoluokkien vähentämistarpeesta.
”Nuoret tekevät hurjasti töitä poniensa eteen ja poni voidaan palkita vain yhden kerran elämässään tietyn ikäisten palkintoluokassa. Hippoksen päätös pudottaa 3-vuotiaat kokonaan palkitsemisista sekä palkita ikäluokista kategorioittain vain yksi poni entisen kahden sijaan sukupuolittain, ei tue millään tavoin nuorten kannustamista. Lisäksi palkittavista ovat poistuneet parhaat Suomessa syntyneet”, Suomen Poniraviyhdistys kiteyttää.

Perusteena palkintoluokkien vähentämiselle kerrotaan olevan vapaan seurusteluajan lisääntymisen. Suomen Poniraviyhdistyksen mielestä Suomen Hippoksen pitäisi järjestää nuorille enemmän tapaamismahdollisuuksia, ja jos Nuorisogaalassa on tarpeen lisätä seurusteluaikaa, esitämme seuraavaa:

- Poistetaan kyseenalainen ”Vuoden ystävä” -kategoria. Kuinka arvotetaan nuorista joku paremmaksi ystäväksi kuin muut?
- Palkitaan Vuoden poniravirata ja vuoden poniraviohjaaja ravien yhteydessä
- Nostetaan vuoden ponivaljakot niille kuuluvaan asemaan ja palautetaan niiden palkitseminen Ravigaalaan
- Mietitään tarvitaanko Hippoksen lisäämiä uusia kategorioita? Aiemmin ei ole mm. palkittu erikseen vuoden nopeimpia poneja. On hyvä, että myös valmentajat huomioidaan ja tätä varten Poniraviyhdistys on palkinnut vuodesta 2017 vuoden valmentajat kategorioittain Veijo Heiskasen lahjoittamalla kiertopalkinnolla ”Veijon pysti”.

Lisäksi kannattaa miettiä gaalan sijaintipaikkaa, Ravigaalan tapaan. Päätöksenteon lisäksi pitäisi osata ajatella myös seuraamukset.

Osa nuorista harrastaa lajia tavoitteellisesti ja siksi myös palkitsemisperusteet olisi hyvä olla tiedossa, jotta niitä voidaan myös tavoitella.

Olemme valmiit keskustelemaan tapahtuman kehittämisestä. Jos asiasta ei päästä Suomen Hippoksen kanssa yhteisymmärrykseen, Suomen Poniraviyhdistys järjestää keskeisellä paikalla oman palkitsemistilaisuutensa. Hienon sellaisen, jossa seurustelulle katsotaan oma aikansa ja paikkansa.