Spry NuToKu 2019-20

Nutoku 2019-20

SPRY nuorisotoimikunta 2019-20

Suomen Poniraviyhdistyksen nuorisojäsenet Pinja Iltanen ja Ida Rintala ovat  koonneet maan kattavan SPRY:n Nuorisotoimikunnan alias SPRY NuToKun. Toimintakausi on marraskuu 2019 - joulukuu 2020.

Nuorisotoimikunta on nuorten poniraviharrastajien verkosto. Toiminnalla Nutoku haluaa lisätä Poniraviurheilun näkyvyyttä ja olla mukana tekemässä harrastuksen tulevaisuutta. NuToKu koostuu SPRY:n nuorisojäsenten lisäksi yhdeksästä vaikuttamisesta innostuneesta nuoresta ympäri Suomen.

Poniraviurheilu innostaa mukaan vaikuttamaan

Vaikuttamisessa ja toiminnan näkyväksi tekemisessä teot puhuvat puolestaan.

Nuorisotoimikunnan tärkeä tehtävä on tuoda nuorten ääntä kuuluville ja tehdä nuorten näköistä toimintaa. Suomen Poniraviyhdistys mahdollistaa toiminnan ideoiden, sparrauksen, mentoroinnin ja toimintabudjetin muodossa.

SPRY Nutoku viestii facebookin ja instagramin kautta. NuTokun jäsenet tavoittaa esim Whatsapp -viesteillä ja Poniraviyhdistyksen sähköpostiosoitteen kautta poniraviyhdistys@gmail.com.

SPRY NoToKU 2019-2020, Nuorisotoimikunta esittäytyy

Minttu Ranta, Meiju Ranta, Elna Vaittinen, Pinja Lännenpää, Eveliina Hietanen, Salli Kotiranta, Tia Hänninen, Jennifer Pasanen ja Emma Koukkari.

MINTTU RANTA, 22 v, Tervola, Lappi

Minä: Toimin nuorisovastaavana Mäntyvaaran raviradalla neljättä vuotta.

Koulutus: Viittä vaille valmis agrologi ja opiskelen alaa Rovaniemen ammattikorkeakoulussa. Perheellä ollut aina heppoja, joten multa ei ole edes kysytty haluanko raviurheilijaksi. Ponikortti tuli ajattua heti kun ikävä tuli. Ensimmäinen oma poni Krusa yhä omistuksessa ja pian tulee kymmenen vuotta yhteistä taivalta täyteen  Hevosia valmennan kotona ja kilpaa ajelen pohjoisen radoilla säännöllisesti, sovitusti myös muuallakin.
Mieleenpainuvimmat saavutukset tulleet ennemminkin tältä isojen hevosten puolelta, mutta ehdoton ykkönen saavutus oli olla Vuoden Aktiiviohjaaja vuonna 2018.
Lempiruoka: Toimii kaikki ihan perinteiset kotiruuat
Muut harrastukset: Raviurheilun lisäksi harrastuksiin kuuluu sali ja lenkkeily, sekä jossain määrin kuvataide ja musiikki. Töikseni teen hevoshierontaa ja editointia.
Haluaisin kehittää: Poniraviurheilua täältä Lapin näkökulmastakin lähtisin kehittään yhteisöllisyyden kannalta. Tämä laji tarvitsee ihmisiä ja meitä kaikkia yhdessä, joten olis tärkeää toimia yhteisten asioiden äärellä ja kehittyä suurempana joukkona enemmän. Paljon muitakin asioita on mielessä, mutta niitäkin on näissä esittelyissä tullutkin jo esille

MEIJU RANTA,  15v, Tervola, Lappi

Poniravitausta: Hevoset ollu melkeinpä koko ajan osana elämää. Nykyisen ja oikeastaan ekan oman ponin sain 2015, jota ennen oli kyllä ollu hevosia ja poneja. Tän ponin innoittamana aloin kiinnostua kilpaa ajamisesta ja kortin ajoin 2016 kesällä jonka jälkeen ajanu kilpaa niin kauan ko sarjoja on ollu! Tällä hetkellä mulla on tämä samainen poni edelleen millä ajoin kortin ja ylläpidossa russi.

Parhaita saavutuksia on ollut kaikki onnistumiset mutta kyllä nostan yli muiden oman ponin tän kauden suurkilpailu voiton, joka oli molemmille eka isompi voitto .

Lempiruoka: Menee kaikki perus mättöruuat. Harrastan raviurheilun lisäksi ihan puskaradion ridailua ja välissä tulee lenkkeilyä epäsäännöllisen säännöllisesti

Haluaisin kehittää: Ponien esille tuontia ja nuorten yhteishenkeä!

ELNA VAITTINEN, 14v, Vihti, Uusimaa

Poniravitausta: P-kortin ajoin 2017 kesällä, eli vasta vähän päälle 2 vuotta oon tän lajin parissa ollut.
Hienoin hetki on ollut ehdottomasti ensimmäinen voitto.
Harrastan: Raviurheilun lisäksi harrastan epäsäännöllisesti ratsastusta.
Koulu: Käyn peruskoulun kahdeksannetta luokkaa.
Lempiruokia erilaiset salaatit sekä pastat parmesaanin kera
Haluaisin kehittää: Yhteishenkeö ja siistejä ajotapoja!

PINJA LÄNNENPÄÄ, 15v, Espoo, Uusimaa

Poniravitausta: Hevoset ovat olleet osana koko elämän ajan mutta raviurheilun parissa olen ollut kohta neljä vuotta. Mulla on kaksi ponia treenissä joita olen treenannut viimeiset kolme vuotta mutta starttaamaan ollaan päästy vasta tänä vuonna vaikka korttikin mulla on pari vuotta jo ollut.

Hienoin hetki ovat varmasti molempien ponien kanssa ensimmäiset voitot ja kaikki vähän isommat lähdöt.

Lempiruokaa ei ole, melkein kaikki uppoaa.

Hienoin hetki yhteishenki ja ajotavat

EVELIINA HIETANEN, 17v, Laihia, Etelä-Pohjanmaa

Poniravitausta: Raviurheilu on ollu osa elämää ihan aina, harrastuksen oon aloittanu heti kun täytin kymmenen. 7 hienoa ja opettavaista vuotta on ollut. Aktiivisimpana aikana poneja oli pihassa 18 mutta nyt vähennettyä tätä hommaa niin on jäljellä enää 3 ponia.

Hienoimpia saavutuksia on ehdottomasti ulkomaan kutsukilpailut joihin on päässy mukaan ja vielä että niissä on pystyny menestymäänkin:)

Lempiruoka: Käy ruoka ku ruoka.

Opiskelu: Opiskelen ekaa vuotta Ilmajoen Maatalouskoulussa.
Haluaisin kehittää: Kehitettävää kyllä löytyy, päällimmäisenä tulee mieleen ponilähtöjen arvostaminen ja ponikuskien keskuudessa nuorien ja aloittelevien kuskien huomioiminen

SALLI KOTIRANTA, 22v, Jyväskylä (ja Kouvola), Keski-Suomi (Kymenlaakso)

Minä: Muutin alkusyksystä Jyväskylään koska aloitin varhaiskasvatuksen opettajan opinnot Jyväskylän yliopistossa, mutta sitä ennen olen asunut koko ikäni Kouvolassa.

Poniravitausta: Hevosharrastukseni alkoi kunnolla 5-6 -vuotiaana kun aloin käymään ratsastustunneilla. Vuonna 2004 minulle ja isoveljelleni Veikolle hankittiin ensimmäinen oma ponimme, shetlanninponi nimeltä Soma. Innostuttiin Soman ravitaustoista ja alettiin veljeni kanssa molemmat käydä Kouvolan poniravikoulussa ja suoritinkin poniajoluvan vuonna 2008. Sen jälkeen olenkin ajanut reilut sata starttia omalla ja nyt jo entisellä ylläpitoponillani sekä muutamalla lainaponilla. Vuoden 2015 jälkeen en ole saanut ikäni tullessa vastaan ajaa a-poneilla kilpaa, mutta valmensin kuitenkin omaa shetlanninponiani tämän vuoden helmikuuhun asti ja lainakuskit ajoivat sillä kilpaa. Suoritin C-ajoluvan syksyllä 2017 ja ajoin ensimmäisen ja tähän mennessä myös ainoan hevosstarttini joulukuussa 2018 veljeni ja isäni hevosella Perfect Leaderillä. Tällä hetkellä raviharrastus ei ole enää niin tavoitteellista kuin ennen: ajan Kouvolassa käydessäni ponillani Soul Sisterillä edelleen ja käyn ratsastustunneilla silloin kun mahdollista. Meillä on tällä hetkellä yhteensä neljä hevosta/ponia: oma kasvattini, 9-vuotias shetlanninponitamma Soul Sister (joka ei enää kilpaile raveissa), 8-vuotias lämminveriruuna Perfect Leader, 14-vuotias suomenhevostamma Mellistiina sekä sen kesällä 2019 syntynyt tammavarsa Melkonen. Olen ollut parina vuotena Kouvola poniravikoulussa niin apuohjaajana kuin "pääohjaajana".

Parhaat saavutukset: Minulla ei ole yhtä tiettyä parasta saavutusta, koska yleisesti kaikki onnistumiset niin raveissa kuin ihan kotioloissakin ovat hienoja. Urani ensimmäinen voitto ylläpitoponillani Jupiter III vuonna 2010 on tietysti ikimuistoinen. Samaisen ponin kanssa ponikuninkuusravit Härmässä vuonna 2014 olivat ehkä ikimuistoisimmat ikinä: ponilla oli ollut pieniä terveysongelmia koko vuoden ja tuolloin Härmässä se oli paremman tuntuinen kuin pitkään aikaan. Ei sijoituttu lähdöissä kärkipäähän, mutta silti maaliin molempina päivinä tullessa minulla oli itku silmässä. Tämä kertoo sen ettei sijoituksella ole aina merkitystä jos on itse tyytyväinen ponin suoritukseen. Nykyinen ponini Soul Sister palkittiin 3- ja 5-vuotiaana ikäluokkansa parhaana a-ponitammana, mutta ponin ollessa oma kasvattini kaikki sen kanssa tapahtuneet, niin startit kuin tapahtumat kotioloissa ovat jäänyt mieleen.

Lempiruokiani ovat yleisesti pastaruoat, äitin tekemä kaalilaatikko, savustettu kala sekä riistakäristys.

Haluaisin kehittää: Entisenä aktiivisena poniraviharrastajana, nyt vähän vähemmän aktiivisena mielestäni harrastajien yhteishenkeä olisi ehkä hyvä kehittää vielä parempaan suuntaan.

TIA HÄNNINEN, 18v, Nurmijärvi, Uusimaa

Poniraviurheilutausta ei oo kovin pitkä, ajoin P-ajoluvan 2016(?) eli 3-vuotta sitten. Alkujaan oli vaikeempaa kun ei omaa kilpaponia siihen aikaan ollut kun oma poni lähti taivaslaitumille juuri edellisenä vuonna. Kaksi vuosikasta shettistä opetin silloin ajolle ja niiden kanssa sitte touhuilin. Mulle tuli ylläpitoon sitten 6-vuotias shettis tamma Usvaniityn Hertta jonka kanssa aikalailla aloitettiin puhtaalta pöydältä, käytiin sen kanssa harkkareissa ja Tuusulan hevosystäväinseuran järjestämissä Mölyraveissa käytiin nappaamassa 2.sija. 2017 alkoi yhteistyö nykyisen ponini kanssa ja jatkuu edelleen.

Paras saavutus: Tähän mennessä oman 4-vuotiaan russini kanssa oli Vermon paikallisravejen ylivoimavoitto!

Lempiruoka on ehdottomasti makaronilaatikko.

Harrastan raviurheilun lisäksi en harrasta muuta enkä opiskele tällä hetkellä vielä missää, hevosalalle olisi tarkoitus vielä lähteä esimerkiksi kengityskouluun.

Haluaisin kehittää: Poniraviurheilulle pitäisi mielestäni saada enemmän näkyvyyttä.

JENNIFER PASANEN, 18v, Kokemäki, Varsinais-Suomi

Poniravitausta: Alottelin raviponien kanssa touhuumisen (joko 2014 lopussa tai 2015 alussa), sitten ehdotettiinkin ajamaan kortti, ja tällä tiellä ollaan ! Oon valmentanut muutamaa eri ponia, oman ostin sitten 2016 jonka valmensin radoille, alla on joku 70 starttia joista on muutamassakin pärjätty, lainoja on tullut myös saatua, oon reenaillu hevosia ja poneja

Paras saavutus on ehdottomasti Ai.Ka.Awalla SM 4 sekä uusi Suomen ennätys, toisena saman vertaisena tulee Golden Contenderin kanssa voitto, kun viimeisimmästä ponin voitosta oli monta vuotta aikaa, etenkin kun korvien väliä tahittiin pitkän aikaa , ajanut 5? Vuotta kilpaa

Lempiruoka on pestopizzaa punasipulilla, tomaatilla, kinkulla ja valkohomejuustolla!

Opiskelu ja harrastukset: Minulla on menossa toinen opiskeluvuosi Catering alalla, valmistun 2021 tarjoilijaksi! Harrastan myös aktiivisesti kouluratsastusta

Haluaisin kehittää: Minun mielestä kehittämistä on aina vähän kaikessa pieni määrä, mutta poneja pitäisi arvostaa hieman enemmän

EMMA KOUKKARI, 21v, Riihimäki, Häme

Poniravitausta: Olen harrastanut poniraviurheilua vaihtelevan aktiivisesti viimeiset 10 vuotta, jossain kohtaa oli omia raviponeja kotona tallissa ja nyt jo hevosiin siirryttyäni seuraan silti aktiivisesti lajia.

Parhaita saavutuksia on olleet itse ohjastetut voitot, ja myös ensimmäisen oman hevoseni voitto. Ensivuonna lähtee käyntiin viides vuosi Riihimäen ravien nuorisovastaavana muille harrastuksille ei raviurheilun ohella jää aikaa. Baarityöni ohella opiskelen tällä hetkellä baarimestariksi.

Haluaisin kehittää: Poniraviurheilun tulevaisuudelle ehdottomasti ykkösenä se, että poniravipuolta täytyisi nostaa mielestäni raveissa enemmän esille. Ei niin, että ponilähdöt ajetaan huomattavasti ennen ravien alkua; varsinkaan, että suurkilpailut ajetaan vähintään tuntia ennen kuin ravit alkaa. Siellä ne tulevaisuuden ohjastajat on ja poneihin käytetään aivan sama aika, raha ja omistautuminen kuin hevosiinkin; poniraviurheilijatkin ansaitsevat yleisönsä ja huomionsa!
Myös voitaisi miettiä, kuinka saataisiin pienennettyä kynnystä päästä lajiimme sisään, kun poniravikoulujakin on niin harvassa eikä kaikilla ole mahdollisuutta sitä omaa ponia hankkia