Rehti kilpailu

Vuoden tukija Rehti kilpailulle 2024 on Hevosurheilu-lehti.

Rehti kilpailu 2024

Poniraviurheilussa nostetaan jälleen esille rehtiä kilpailua.

Vuodelle 2023 on ajotapoihin tullut uusia sääntöjä ja hevosen hyvinvointia painotetaan entistä enemmän.

Rehtiin kilpailuun kuuluu sääntöjen noudattaminen ja tuomareiden ratkaisujen kunnioittaminen. Myös ponien hyvä kohtelu on itsestäänselvyys. Muistetaan myös kanssakilpailijoiden kunnioittaminen. Rehtiin kilpailuun kuuluu osata sekä voittaa, että hävitä. Hyvä yritys palkitaan ja epäonnistumisesta otetaan opiksi. Poni on keskiössä.

Rehti kilpailu koskee sekä poniohjastajia että -valmentajia, mutta myös vanhempia, kannustajia sekä toimitsijoita.

Ohjastajat noudattavat sääntöjä ja rehdin kilpailun henkeä. Vastustajia kunnioitetaan, koska ilman heitä ei olisi lähtöjä. Yritetään muistaa, että voittaminen ei ole urheilun tärkein asia – vähintään yhtä tärkeää on pitää hauskaa, kehittyä ohjastajana, saada uusia ystäviä ja yrittää parhaansa. Muistetaan antaa tunnustusta kaikille hyville suorituksille. Tuomaristo haluaa auttaa ohjastajia ja heille kuuluu antaa sen ansaitsema arvostus.

Vanhemmat opettavat lapsilleen, että tärkeintä ei ole voittaminen vaan reilu kilpaileminen. Vanhempien kuuluu antaa tunnustusta sekä oman lapsen että kanssakilpailijoiden hyville suorituksille. Vanhempien tehtävä ei ole arvostella tuomareita tai epäillä heidän rehellisyyttään. Kannusta, kuljeta ja kustanna.

Tuomariston kuuluu toimia kilpailijoiden parhaaksi ja pyrkiä pitämään joskus tiukkakin kilpailutilanne rehtinä ja reiluna kaikille. Tuomariston pitää toimia johdonmukaisesti ja puolueettomasti. Tuomarit toimivat esimerkkinä muille ja suhtautuvat poniraviurheiluun ja sen sääntöihin ammattimaisella otteella.

Kohdelkaamme kilpailuissa muita kuten haluamme itseämme kohdeltavan. Radalla ei olla vastustajia vaan kilpakumppaneita. Poniraviurheilu ei ole kuitenkaan yksilölaji vaan koko ajan pitää huomioida muut kilpailijat; häiritä heitä mahdollisimman vähän ja antaa jokaisen pyrkiä hyvään suoritukseen. Muistetaan myös, että kesäkaudella suurimpien ravien aikana ajettavat ponilähdöt ovat lajimme näyteikkuna sekä muille raviurheilijoille että myös lajiamme tuntemattomille.

Poniraviurheilussa, kuten missä tahansa muussa lajissa, kehitytään ajan kanssa ja tekemällä. Hauska ja reilu toiminta kuuluu myös huipulle tähtäävien lasten ja nuorten urheiluun.

Hippoksen tulospalvelun videoarkisto tarjoaa mainion tavan kehittää itseään. Katsomalla lähdöt jälkikäteen ja miettimällä omia ajolinjoja, laukkojen alas ottoa jne. tai ottamalla hyviä malleja muilta pystyy kehittymään ohjastajana.

Rehti kilpailu -poniohjastajacup

Suomen Poniraviyhdistys ry järjestää Rehti poniohjastajacupin.

Kilpailuaika vahvistetaan vuosittain kilpailukalenterin vahvistuttua.
Vuonna 2024 kilpailuaika on 1.5-31.8.2024

Kilpailun tukija  vuodelle 2024 on Hevosurheilu-lehti.

Kilpailussa palkitaan vähintään kolme parasta jokaisesta lisenssiluokasta.

Cupiin osallistuu automaattisesti kaikki ohjastavat ponikuskit, joilla on SPRY:n jäsenmaksu maksettuna ennen kilpailuajan alkamista.

Rehti kilpailusarjansäännöt:

• Pisteet lasketaan kaikista ponilähdöistä kilpailuajalla. Pisteitä saa sekä A- että B-ponilähdöistä.
  • Kilpailu on avoin kaikille SPRY:n jäsenille jotka ohjastavat ponilähdöissä.
  • Pisteitä saa sijoitusten mukaan: 20-15-10-5-3 loput sijat 1 piste. Hylätty ja keskeytys 0 pistettä.
  • Varoitus ohjastajalle ajotavoista kanssakilpailijoita tai ponia kohtaan nollaa kyseisen lähdön sijoituksesta saadut pisteet.
  • Ajo-/kilpailukielto kanssakilpailijoita tai ponia kohtaan nollaa kaikki ohjastajalle siihen asti kertyneet pisteet.
  • Kilpailuaikana pistelaskuun huomioidaan ohjastajan 20 parasta sijoitusta.
  • Päädyttäessä tasapisteisiin, ratkaistaan sijoitus ensisijaisesti voittojen määrällä ja toissijaisesti kakkosten määrällä.
  • Kilpailu järjestetään SPRY:n jäsenille, jäsenmaksu tulee olla suoritettu ennen kilpailusarjan alkua.
  • Suomen Poniraviyhdistys ry:n hallitus voi tehdä muutoksia näihin sääntöihin ja ratkaisee mahdolliset erimielisyydet sääntöjen tulkinnoista.

Lisätietoja: Suomen Poniraviyhdistys, poniraviyhdistys@gmail.com

Rehti kilpailun suojelija 2022 on Santtu Raitala , kilpailua tukee Team Ranch Kelly
MPL-Forest Oy tukee kilpailua 2019
Veljekset Wahlsten tukee kilpailua 2017 ja 2018